Ga direct naar de inhoud
Trainingen onderwijs

Trainingen onderwijs

Cultuureducatie geeft kinderen onvergetelijke ervaringen. Het inspireert, stimuleert en motiveert. Wij delen graag onze expertise en organiseren scholing voor groepsleerkrachten uit het (speciaal) basisonderwijs.

In het schooljaar 2024-2025 kunnen groepsleerkrachten weer deelnemen aan allerlei cursussen. Schrijf de data van alle trainingen alvast in de agenda en deel ze met jouw team!

Daarnaast biedt Trias op verschillende locaties een aantal trainingen aan, die toegankelijk zijn voor leerkrachten uit het bo en het sbo. Neem contact met ons op via onderwijs@stichting-trias.nl

MUZIEK IN DE KLAS

Serie 1: Boomwhackers en energizers

Les 1: Boomwhackers

In deze workshop komen de verschillende mogelijkheden van boomwhackers aan bod. Zo kunnen ze gebruikt worden als ritme-instrumenten, maar zijn ze ook vanuit melodie te benaderen. In deze actieve workshop gaan we aan de slag met speelmogelijkheden, energizers en muziekactiviteiten met behulp van boomwhackers. De cursus is bedoeld om je te inspireren en te voorzien van direct toepasbaar lesmateriaal dat wordt gedeeld aan de hand van het digitale prikbord Padlet. Zo kan met behulp van het digibord het lesmateriaal direct ingezet worden in de klas.

Les 2: Energizers
In deze workshop gaan we aan de slag met allerlei muzikale energizers die snel en makkelijk in te passen zijn in de klas. Daarnaast behandelen we leuke muziekspelletjes en activiteiten die raakvlakken hebben met vakken als taal en rekenen. Een deel van de activiteiten gaat uit van het principe van ‘Creative Music Making’ waarbij spelenderwijs in groepsverband ruimte is voor ieders inbreng.

Doelgroep: groepsleerkrachten groep 1 t/m 8 
Aantal lessen:
2
Data: dinsdag 14 & 21 januari 2025
Lestijd: 16.00-17.15 uur

Serie 2: Werken met instrumenten en lied aanleren

Les 1: Werken met instrumenten
In deze workshop krijg je tips en tricks over het werken met kleine instrumenten in de klas zoals schudeieren en castagnetten. We gaan aan de slag met een aantal muziekstukken, liedjes en digitale meespeelactiviteiten. Daarnaast krijg je handvatten om het werken met instrumenten organisatorisch overzichtelijk te houden. Aan het eind van de bijeenkomst beschik je over een aantal basisvaardigheden en werkvormen die direct toepasbaar zijn in de klas. Lesmateriaal wordt gedeeld via het digitale prikbord Padlet. Na de cursus is er op basis van een roulatiesysteem een leskist met kleine instrumenten beschikbaar om in de eigen klas te gebruiken gedurende 4 weken. Ook kan er geadviseerd worden over de aanschaf en inkoop van kleine instrumenten. De activiteiten worden zo aangeboden dat ze voor alle leeftijden toepasbaar en in te vullen zijn.

Les 2: Lied aanleren
In deze workshop kijken we naar de werkvormen en mogelijkheden om een lied aan te leren. Het doel van deze workshop is om je bekend te maken met een scala aan vaste opdrachten en aanleermethodes die voor ieder lied te gebruiken zijn. De inspiratie en praktische tools zijn in het bijzonder bedoeld om de leerlingen actief bij het leerproces te betrekken. Zo wordt er een beroep gedaan op het geheugen, gehoor en de fantasie van leerlingen waardoor de zintuigen op scherp worden gezet. Dit gebeurt in veel mindere mate wanneer gebruik wordt gemaakt van digitale leermethodes op het digibord.

Doelgroep: groepsleerkrachten groep 1 t/m 8
Aantal lessen: 2
Data: dinsdag 11 & 18 februari 2025
Tijd: 16.00-17.15 uur
Kosten: gratis voor alle scholen  

BEELDEND IN DE KLAS

Serie 1: Boetseren en beeldbouwen in oase (3D) 

Les 1: Boetseren met klei
Werken met klei in de klas is organisatorisch een uitdaging. Toch is het erg belangrijk – en leuk! – om te doen met je leerlingen. Bij het werken met klei is het eindeloos mogelijk om al onderzoekend en experimenterend elementen toe te voegen en weg te halen. Zo blijf je je werk bijvormen tot je tevreden bent. Je moet als leerkracht wellicht een drempel over om met klei te werken, maar voor leerlingen is werken met klei juist laagdrempelig. Bij deze workshop ga je in het Atelier van Trias zelf aan de slag met klei. Je leert welke materialen en technieken je kunt inzetten als je met klei werkt. Daarnaast krijg je tips om het werken met klei goed te organiseren in je klas.

Les 2: Beeldhouwen in oase
Waar je met klei van niets iets maakt door steeds materiaal toe te voegen, is beeldhouwen juist een techniek waarbij je vorm creëert door materiaal weg te halen. Dit is een omgekeerde manier van denken en daagt je ruimtelijk inzicht uit. Dit gaan we oefenen in klei en vervolgens uitvoeren in een eindwerk van oase. Oase is makkelijk te verkrijgen en te bewerken en je kunt het zelfs beschilderen. Het is fijn en toegankelijk materiaal voor als je 3-dimensionaal wil werken met je leerlingen.

Doelgroep: groepsleerkrachten groep 1 t/m 8
Aantal lessen: 2
Data: maandag 19 & 26 mei 2025
Tijd: 16.00-17.15 uur
Kosten: gratis voor alle scholen

Serie 2: Werken met pastelkrijt en houtskool & texturen creëren (2D)

Les 1: Werken met pastelkrijt en houtskool
Pastelkrijt en houtskool zijn makkelijk verkrijgbaar en op veel scholen aanwezig. Maar hoe haal je het beste uit deze materialen? Een unieke eigenschap van pastelkrijt en houtskool is dat, wanneer je ze licht aanbrengt, de ondergrond zichtbaar blijft. Hierdoor kun je heel gelaagd werk maken, wat je werk diepte geeft. Beide materialen zijn daarnaast goed uit te vegen. Zo kunnen kunstzinnige effecten gecreëerd worden. Een ondergrond maken met houtskool en vervolgens vormen creëren door de houtskool weg te gummen is ook een verrassende techniek. Deze technieken zijn laagdrempelig, succes verzekerd en hebben een verrassend effect. Hierdoor zijn ze heel geschikt om in jouw klas toe te passen. Kom het bij deze workshop in het Atelier van Trias zelf ervaren!

Les 2: Texturen creëren
Texturen maken een tekening of schilderij levendig. Een landschap, stadsgezicht of modetekening wordt realistischer en krijgt meer uitdrukking als je er textuur aan toevoegt. Texturen zijn leuk en makkelijk om te maken. Bijvoorbeeld door diverse materialen en stoffen te gebruiken als sjabloon, of juist als stempel. De frottagetechniek is verbazend simpel, maar heeft een prachtig resultaat: door een vel papier over een voorwerp met textuur te leggen en er met je potlood over heen en weer te bewegen, zie je de textuur van het voorwerp heel realistisch op je papier verschijnen. In deze workshop ervaar je zelf hoe je texturen creëert. Daarnaast leer je hoe je texturen kunt toepassen in laagdrempelige en leuke opdrachten voor je leerlingen.

Doelgroep: groepsleerkrachten groep 1 t/m 8
Aantal lessen: 2
Data: maandag 16 & 23 juni 2025
Tijd: 16.00-17.15 uur
Kosten: gratis voor alle scholen

CURSUS: DANS IN DE KLAS
Sluit met je lessen aan bij de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen door dans een plek te geven in jouw onderwijs. In deze cursus leer je hoe je met leerlingen kunt experimenteren met danselementen. Ook leer je hoe je in jouw dansles aan de slag kunt gaan met lichaamsbeheersing, het maken van choreografieën en het samen dansen. We laten zien hoe je een veilig leerklimaat kunt creëren waarin leerlingen zich aangemoedigd voelen om hun creativiteit te laten zien in dans. Er wordt aandacht besteed aan dansimprovisatie en aan verschillende dans- en muziekstijlen. Je verlaat deze cursus met een toolbox vol creatieve dansopdrachten, inclusief muziekmateriaal. Dans- en bewegingsplezier staan voorop!
 

Doelgroep: groepsleerkrachten groep 1 t/m 8
Aantal lessen: 6
Data: maandag 16, 23, 30 september & 7, 14, 21 oktober 2024
Tijd: 16.00-17.15 uur
Kosten: gratis voor scholen die deelnemen aan CmK. Voor niet deelnemende CmK-scholen: €60,- 
 

GITAAR IN DE KLAS (BEGINNERSCURSUS)
In deze cursus leer je de basis van het begeleiden van liedjes met de gitaar. De lesstof bestaat uit het eigen maken van de basisakkoorden en het lezen van het TAB-systeem voor gitaar. Ook werk je aan de aanslagtechniek om wat meer ritme en dynamiek in je spel te creëren. Het lesmateriaal bestaat uit liedjes die geschikt zijn voor het bereik van de kinderstem. Aan het eind van de workshop beschik je over een liedlijst die meteen te gebruiken is in de klas. Naast technische vaardigheden worden er leuke energizers m.b.v. de gitaar behandeld. Het is mogelijk om gedurende de workshopperiode kosteloos gebruik te maken van een leengitaar.
 

Doelgroep: groepsleerkrachten groep 1 t/m 8
Aantal lessen: 10
Data: donderdag 26 september, 3, 10, 17, 24 oktober, 7, 14, 21, 28 november, 12 december 2024
Tijd: 16.15-17.15 uur
Kosten: gratis voor scholen die deelnemen aan CmK. Voor niet deelnemende CmK-scholen: €100,-

GITAAR IN DE KLAS (VERVOLGCURSUS)
Deze cursus is bedoeld voor groepsleerkrachten die deelgenomen hebben aan de beginnerscursus gitaar of voor groepsleerkrachten die bekend zijn met de basisakkoorden van gitaar. De opgedane basiskennis wordt herhaald en uitgebreid naar een stukje onderliggende theorie. Zo leer je te werken met een capo en heb je enige kennis om liedjes om te zetten naar een andere toonsoort. Het liedrepertoire wordt verder uitgebreid. Het is mogelijk om gedurende de workshopperiode kosteloos gebruik te maken van een leengitaar.
 

Doelgroep: groepsleerkrachten groep 1 t/m 8
Aantal lessen: 8
Data: donderdag 20 & 27 maart, 3 & 10 april, 15 & 22 mei, 5 & 12 juni 2025
Tijd: 16.15-17.15 uur
Kosten: gratis voor scholen die deelnemen aan CmK. Voor niet deelnemende CmK-scholen: €80,-
 

NIEUW! CURSUS: MUZIKAAL SPEL VOOR KLEUTERS
Kinderen spelen graag en hun spel is belangrijk voor hun ontwikkeling. Muzikaal spel is een vorm van spel waarin jonge kinderen in een speciaal ingerichte muzikale omgeving onder beperkte begeleiding van de leerkracht spelen met muziek. Al experimenterend en spelend ontdekken kinderen hier verschillende muziekinstrumenten en maken er hun eigen muziek mee. Onderzoek wijst uit dat kinderen zich door muzikaal spel op meerdere gebieden ontwikkelen, namelijk: muzikaal, sociaal-emotioneel, motorisch en cognitief.

In deze nieuwe cursus leer je allereerst een stimulerende, muzikale omgeving (‘muziekhoek’) te maken. Je doet kennis op over de globale muzikale ontwikkeling van jonge kinderen om zo hun muzikale bedoelingen en behoeftes in te schatten. Daarnaast leer je muzikaal spel bij kinderen observeren. Je leert zowel sociaal muzikaal spel en muzikaal gedrag herkennen en kan op basis daarvan initiatieven nemen om het spel uit te breiden.

Deelname aan de cursus kost €125,- euro per deelnemer. Per school dienen er minimaal 2 leerkrachten mee te doen, in verband met samenwerkend leren. De cursus wordt gegeven op de volgende dagen:
  • Bijeenkomst 1: 'Muzikaal spel met instrumenten' - woensdag 25 september van 15.00 tot 17.00 uur
  • Bijeenkomst 2: 'Muzikaal bewegingsspel' - woensdag 25 september van 15.00 tot 17.00 uur
  • Bijeenkomst 3: 'Luisteren' - woensdag 25 september van 15.00 tot 17.00 uur
Daarnaast vindt er in de week van 9-13 september een intakegesprek plaats met onze trainer en volgt in de week van 9-13 december een eindgesprek.